Kto powinien rozpocząć suplementację cynkiem?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Cynk to jeden z ważniejszych pierwiastków wpływających na prawidłowy rozwój ludzkiego organizmu, w którym występuje naturalnie jedynie w śladowych ilościach. Tlenek cynku jest kationem wewnątrzkomórkowym – około 95% tego pierwiastka znajduje się we wnętrzu komórek. Ten składnik ponad 80 enzymów ma niebagatelny wpływ na funkcje życiowe. Sęk w tym, że nie kumuluje się w organizmie i bardzo szybko ulega wydaleniu. Jeśli wypadają nam włosy, paznokcie łamią się, rany z trudnością goją, ciągle jesteśmy zmęczeni, o zmroku gorzej widzimy, łatwo zapadamy na różne infekcje i nie odczuwamy głodu – to znak, że w naszym organizmie za mało jest cynku.

Co robi tlenek cynku?

Cynk przede wszystkim oddziałuje na układ immunologiczny człowieka, chroniąc go przed infekcjami i zakażeniami, pomaga też łagodzić objawy chorób autoimmunologicznych takich, jak reumatoidalne zapalenie stawów. Aktywuje pracę trzustki, grasicy i prostaty, pobudza szare komórki, chroni przed demencją, grzybicą, zapaleniem spojówek, zwyrodnieniem plamki żółtej oka i chorobami prostaty. Zmniejsza uczucie dzwonienia w uszach, łagodzi objawy osteoporozy, zapalenia jelit, hemoroidów i choroby wrzodowej, pomaga w leczeniu schizofrenii i depresji, wspomaga płodność i chroni przed działaniem wolnych rodników. Przyspiesza gojenie się ran i łagodzi podrażnienia skóry. Doskonale działa na włosy i paznokcie. Pomaga w leczeniu trądziku młodzieńczego i wygładza skórę.

Kto powinien rozpocząć suplementację cynkiem?

Cynk polecany jest szczególnie osobom łatwo zapadającym na przeziębienia i grypę, łatwo wpadającym w depresyjny nastrój, gdyż wspomaga trawienie białek, a co za tym idzie transport aminokwasów; osobom mającym problemy z układem krążenia, ponieważ cynk pozwala na uregulowanie poziomu cholesterolu i przyczynia się do produkcji prostaglandyn, które regulują ciśnienie krwi i akcję serca; osobom często spożywającym alkohol; osobom z niewłaściwą masą ciała (zbyt wielką, bądź zbyt małą), jako że pomaga utrzymać prawidłowy metabolizm węglowodanów i białek; osobom dbającym o promienny wygląd skóry, bo pomaga utrzymać prawidłowe stężenie witaminy E i wchłaniać witaminę A; kobietom w ciąży, gdyż cynk zapewnia odpowiednią wagę niemowlęcia i chroni od wielu chorób; mężczyznom, ponieważ wpływa na gruczoł krokowy – prostatę. Na niedobór cynku przede wszystkim narażeni są wegetarianie, alergicy, osoby starsze, przewlekle chore i dzieci w okresie wzrostu.

Dawkowanie

Powinniśmy dostarczać organizmowi mniej więcej 16 mg cynku na dobę. Kobieta powinna przyjmować ok. 13 mg (w ciąży 16 mg, w czasie karmienia piersią 21 mg), z kolei mężczyzna 16 mg.

Skutki uboczne

Cynk bardzo trudno przedawkować, niemniej objawami przedawkowania mogą być: wymioty, biegunka, bóle brzucha i głowy, drżenie ciała oraz metaliczny smak w ustach. W konsekwencji długotrwałej suplementacji może dojść do niedokrwistości lub niedoborów miedzi w organizmie.

Zaufajmy starożytnym

Tlenek cynku nie jest wynalazkiem okresu rozwoju medycyny i technologii, ale dzieckiem czasów starożytnych. Już wtedy lekarze cenili go ze względu na jego niezwykłe właściwości. Skąd pewność, że starożytni wiedzieli czym jest cynk? U wybrzeży Toskanii odnaleziono wrak statku, który zatonął najprawdopodobniej około 130 roku p.n.e. Na pokładzie znaleziono bagaże należące do ówczesnego lekarza, a wśród nich pudełko z maściami. Po przebadaniu tego artefaktu okazało się, iż maści te składały się z tlenku cynku i minerału smitosonitu, czyli węglanu cynku! W skład mazideł wchodził również pyłek kwiatowy wosk pszczeli i żywica sosnowa. Badacze stwierdzili także, że starożytni Grecy i Rzymianie przypisywali cynkowi bardzo wiele zasług i stosowali go do poprawy wyglądu skóry oraz chronienia wzroku. Czerpmy więc z wiedzy naszych przodków!

Nazywam się Tomasz Raczyk. Od lat moim zamiłowaniem jest medycyna alternatywna i filmowanie ptaków w przyrodzie. Ukończyłem studia medyczne z wynikiem bardzo dobrym. Obecnie piszę praca doktorską. W wolnych chwilach montuje filmy o przyrodzie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*